Historien är ingen enkel rak väg. Det som sker i ett samhälle består av ständiga motsättningar, olika riktningar och motsatta rörelser.
Därför finns det aldrig något som är ”färdigt” inom samhällsutvecklingen. En politisk ”sanning” kan bara några år senare vara ett skämt i den allmänna debatten.
Nyliberalismen är idag en teori som är solkad och angripen från många håll.
Det kanske räcker med att påminna om hur hela den svenska ekonomkåren med ett eller två undantag stödde idén om en ”stark svensk fast valuta” 1990. Eller hur samma ekonomkår på 70-talet hävdade att inflationen var svårförståelig och problematisk medan man på 80-talet helt enkelt skyllde den på – lönerna. Eller hur ekonomen Sven Grassman i flera år visade att nationalekonomernas påstående om ”den stora utlandsskulden” på 70- och början av 80-talet var felaktigt och hur riksbank och andra institutioner till slut gav honom rätt och helt sonika räknade om statistiken (utan att han fick något erkännande för det).
Nyliberalismen är idag en teori som är solkad och angripen från många håll. Men det är lätt att glömma vad nyliberalismen egentligen gått ut på när ledande ekonomer trendmässigt byter teori och terminologi.
Dess styrka ligger i de djupa politiska förändringar som skett. Det är inte tankarna som är det viktiga, inte de påstådda motiven, utan vad som faktiskt gjorts.
Där måste vi nog konstatera att nyliberalismen varit oerhört effektiv i Sverige.
Samtidigt kan det vara viktigt att påpeka vad nyliberalismen inte lyckats genomföra.
Ett vanligt ord för den nyliberala politiken har varit ”systemskifte”. Det var Olof Palme som på allvar började använda det i den politiska debatten när han anklagade högern för att vilja skifta system på 70-talet.
Det var även Palme som först talade om ”tvåtredjedelssamhället”, det vill säga ett samhälle där två tredjedelar får det bra, medan en tredjedel ”räknas bort”.
Bägge dessa skräckbilder har visat sig bli verklighet, men ändå har vi i den här boken valt att försöka undvika just de orden. Problemet är ju att politiken genomförts av såväl borgerliga som socialdemokratiskt styrda regeringar.
Begreppet ”tvåtredjedelssamhälle” tycker vi är missvisande, då vi snarare borde tala om ett ”tredjedelssamhälle” eller rent av ”femtedelssamhälle”. Så liten är den grupp som verkligen tjänat ekonomiskt och politiskt på den här utvecklingen.
Ordet systemskifte har dessutom en klang av att vara något definitivt, något fast och oföränderligt.
Men så är det inte. Sverige är fortfarande ett land med olika politik, olika krafter som drar åt olika håll. Både inom och utom arbetarrörelsen.
Nyliberalismen har inneburit en samling politiska förändringar som förvandlat Sverige från ett land med full sysselsättning, ökad jämlikhet och minskade inkomstklyftor till ett land där ojämlikheten ökat, vinsterna stigit, den offentliga sektorn minskat och där arbetslösheten skenat i väg. Utan ambition att vara heltäckande vill vi här sammanfatta några av de viktiga förändringarna.
4.27 Tre nyliberala decennier | |||
År | Åtgärd. Vad man gjorde | Motiv för åtgärden | Vad åtgärden ledde till |
---|---|---|---|
1980 | Gösta Bohman började minska den offentliga konsumtionen. | Den offentliga sektorn ansågs för stor. | Minskade anslag till vård skola och omsorg. |
1982‑84 | Förbud för kommuner och landsting att beskatta företag. | Kommunerna skulle istället få pengar från staten så företagsbeskattningen blev lika över landet. | Staten kunde minska anslagen till kommunerna som inte kunde kompensera sig. |
1982‑89 | Feldts besparingspolitik. Departement och kommuner fick ökade anslag, men hela tiden mindre än inflationen. | Underskott i budgeten. | Minskad offentlig konsumtion. Mindre pengar till löntagarna för privat konsumtion, då bidrag steg mindre än inflationen. |
1985 | Bank och kreditavregleringen. | Få bort den ”grå lånemarknaden”. Bankerna klarar av att sköta utlåningen utan att staten lägger sig i. Vi får då mer fart på ekonomin. | Fastighetsspekulation och aktiespekulation. Bankerna lånade ut hejvilt i en ständig konkurrens om nya lånemarknader. Sammanbrott av kreditsystemet. |
1985 | Valutaavreglering beslutas. | Valutaregleringen fungerade ändå inte sa man. ”Den är som en schweizerost med bara hål”. Den bara krånglar till det för vanliga svenskar som vill resa utomlands med större reskassa. | Stort utflöde av kapital. (Vilket var märkligt om nu valutaregleringen inte fungerade.) Företag lånade pengar lätt i Sverige och investerade inom EU. Framförallt investerades i fastighets spekulation i Europa. |
1989 | Skattereformen beslutas. | De höga marginalskatterna gör att folk inte vill arbeta. Skatteavdrag gör att de rika smiter från skatt för lätt. | Svart hål i statens budget. 40 miljarder förlorade i inkomst varje år. |
1990 | Ansökan om EU-medlemskap. Ny ekonomisk politik. Allan Larsson prioriterade inflationsbekämpning före full sysselsättning. | Kapital lämnade Sverige. Kronkursen ifrågasattes. Hög ränta och hög inflation. | Den offentliga sektorn började minska genom avskedanden. Arbetslösheten steg. |
1992 | Den fasta kronkursen införs. | Utlandet litade inte på att vi inte skulle devalvera. Vi skulle visa fasthet mot marknaden. | Kronkris. En ränta på 500%. Svenska företag började spekulera mot kronan för att driva igenom en devalvering. När kronan släpptes tjänade storföretagen många miljarder medan små företag slogs ut på grund av de höga räntorna. |
1992 | Krispaketen genomförs. Sänkt arbetsgivaravgift, minskade bidrag, sänkt arbetslöshetsersättning. | Vi ska visa utlandet att vi inte ger oss. Kronkursen ska vara fast. | Ökad utslagning. Mindre jobb. Minskad konsumtion, ökat sparande. |
1990‑96 | Privatiseringar genomförs. | Staten och kommuner ska inte äga företag. | Fattigare offentlig sektor då privatiseringarna fick betala hål i budgetarna. |
1998 | Riksbanken förklaras oberoende. | Inflationsbekämpning. | Riksbanken har hållit uppe arbetslösheten genom alltför hög ränta under flera års tid. Deflation periodvis. |
1998 | Pensionsreformen genomförs. | Pensionssystemet går med förlust. Vi har inte råd att ha kvar ATP längre. | Pensionsreformen ökar spekulationskapitalet genom att tidigare statliga fonder satsar på börsen. Kraftigt lägre pensioner. |
1998 | Utgiftstaket införs. | Politiken måste ha fastare regler för hur budgetarna ska presenteras och styras. Ett utgiftstak ska fastställas flera år i förväg. | Utgiftstaket har framförallt inneburit att satsningar inte kunnat genomföras trots att pengarna funnits. Istället har skattesänkningar genomförts. |
2000‑tal | Fortsatta avregleringar av försäkringsbolags och andra finansföretags placeringsregler. | Företagen måste få placera ”fritt” så pengarna växer bättre. | Stigande börsspekulation. pengar till riskkapitalbolag och bolagsslakt. |
2006 | Ytterligare sänkt a-kassa och sjukersättning. | Arbetslösa och sjuka måste motiveras att söka jobb. | Press nedåt på lönerna. |
2006 | Privatisering av statliga bolag | Betala av på statskulden | Ingen skuld finns. Åtgärden enbart ideologiskt motiverad. |
2008 | Ytterligare skattesänkningar ”nya jobbskatteavdrag”. | Öka viljan att få arbetslösa att söka arbete. | Ökade klyftor mellan de som har jobb och de som står utan. |
2009 | Kollaps och finanskris innebar stora statliga stöd till bankerna | Rädda finansmarknaden. | Rädda det privata ägandet av bankerna. |
2011 | Nya stora EU lån till stater som Grekland, Portugal, Irland. | Rädda valutan och staternas budgetar. | Tyska, franska, engelska banker räddas. Kraftiga nedskärningar och försvagade fack i länderna. Politisk styrning från Europas banker av staternas budgetpolitik. |
Det är nog sant att nyliberalismen delvis dog som modeord när 2000-talet blev alltmer gammalt. En borgerlig finansminister som Anders Borg undviker också noga begreppet, han framställer i stället politiken som icke-ideologisk. Den är styrd av ”vetenskap”.
Nyliberalismens problem är att det befriade finanskapitalet, den låga inflationen, de minskade lönerna och den gigantiska arbetslösheten ingenstans har löst de egentliga problemen.
Fortfarande utvecklas ekonomin mycket sämre än på det 60-tal där de offentliga sektorerna ingrep och växte. Trots gigantiska nya marknader i öst och i Asien tar den nya ekonomin bara fart i de övre skiktens rikedomsansamling.
Nyliberalismen har inte löst den världsekonomiska kris som startade på 70-talet och var den egentliga orsaken till att ekonomer började tänka ”nytt”.
Den har däremot skapat de instrument som gjort att arbetarrörelsen ändå inte vågat annat än fortsätta på inslagen väg. Nyliberalismen har försökt göra politik till något omöjligt. Även om den själv inte längre tillhör nutidens populäraste ord har den ändå satt djupa spår i form av det märkliga virus vi kallar maktlöshetssjukan.
Samtidigt har nyliberalismens hårda normer blivit ett problem för de borgerliga ideologerna själva. Dagens Nyheters ledarsida har länge utgjort den tydligaste uttolkaren av de nyliberala idéerna. På senare år har man allt oftare påpekat att ”normerna” inte är så viktiga. De enorma överskotten i offentlig sektor är för stelbenta och försvårar de skattesänkningar tidningen eftersträvade. På samma sätt kallades de finanspolitiska reglerna efter sammanbrottet 2008 för reglerande och nödvändiga begränsningar av kapitalets frihet. Fast i själva verket har inget verkligt gjorts för att ändra den frihet världens spekulerande kapital haft. Vi tror därför inte att nyliberala idéer försvunnit. Bara att man bytt terminologi för att kunna fortsätta politikens inriktning.
Nyliberalismen går under olika ord. Systemskifte, normpolitik med flera. Som ekonomisk teori är den idag misskrediterad, men den faktiska politiken följer ändå de nyliberala ekonomiska idéerna.